✍عمران خودآموز
?سریال تلویزیونی”ایلدا” با کارگردانی راما قویدل که مدتی است هر شب از شبکه یک سیما پخش میشود، حساسیتهایی را برانگیخته و نقد و نظرهایی را به دنبال داشته است.
فارغ از ضعف و قوتهای مجموعه و نقد و نظرهای تخصصی که خاص تمام سریالها و تولیدات هنری است، جا دارد از منظر فرهنگی و نگاه مدیریتی به این مجموعه نظری بیافکنیم و ایرادهای آن را کارشناسانه گوشزد کنیم.
?ابتدا بخشی از گفتههای تهیه کننده این اثر را بازگو میکنیم و سپس جهتگیری و کم و کیف سریال را از منظر فرهنگی به نقد مینشینیم.
?به گفته سیدعلیرضا سبط احمدی، تهیه کننده این اثر:《 این سریال با موضوع اتحاد و حماسه مردان و زنان عشایر مرزنشین در برابر متجاوزان به خاک این مرز و بوم و قصه ایستادگی و ایثار آنها از سال ۱۳۵۸ تا ۱۳۵۹ ساخته شده؛ بنابراین اصل قصه در مناطق مرزی غرب کشور میگذرد، جایی در مرز مشترک ایران و عراق. این داستان میبایست در مناطقی مانند ایلام و دهلران و مانند اینها رقم میخورد، اما کار کردن در این مناطق سخت بود و پیچیدگیهای خاص خودش را داشت.
?وی اضافه میکند:《جدا از اینکه این مجموعه دفاع مقدسی است، نگاهی به آداب، رسوم، سنتها،فرهنگ و زندگی غرب کشور کرده و روابط و دغدغهها و به تمام مناسبات رفتاری و اجتماعی مردم این بخش هم میپردازد.》
?سبط احمدی ادامه میدهد:《 این مجموعه با ۱۸۰ بازیگر که ۴۰ نفر از تهران و بقیه از لرستان و خوزستان بودند در گرمای ۴۵ درجه لرستان به سختی ساخته شده است》علاوه بر این، میگوید:《تا کی باید دوربین را در تهران و فضاهای بسته بگذاریم؟ دوربین رسانه ملی حق تمام مردم است که به همه جا سرک بکشد و بتواند فرهنگ و مشکلات آن منطقه را حتی در قالب کارهای نمایشی به تصویر بکشد.》
?وی در رابطه با لهجه استفاده شده در سریال، میگوید:《منطقه غرب کشور تا حدودی زبان مشترک دارند، حالا در قسمتهایی کردی-لری و در قسمتهایی لری، اما از آنجایی که قرار بود سریال ما از شبکه سراسری پخش شود، نمیتوانستیم گویش کامل محلی لری را در آن پیاده کنیم. به همین خاطر لحن و المانهای زبان لری را برای بازیگرمان ایجاد کردیم و گویش بقیه بازیگران را گذاشتیم به زبان فارسی بماند که تمام مردم کشور بتوانند آن را درک کنند.》
?حال، نگارنده ضمن تصدیق و تایید حماسهسازیهای مردم مرزنشین غرب کشور و تاکید بر حق آنان برای به تصویر کشیدن آن همه ایثار، دلاوری و رشادت، تولید و پخش سریال”ایلدا” را از باب جبران مافات و به مثابه حرفی از آن هزاران ارج مینهد و مساعی کارگردان و عوامل ارجمند آن را برای آن هدف متعالی پاس میدارد؛ لیکن از منظر فرهنگی، چند نقد و نکته به شرح زیر بیان میکند:
۱. برخلاف آنچه تهیه کننده “ایلدا” ادعا کرده و تهران محوری را به نقد نشسته است؛ این سریال در جایی که اصل قصه اتفاق افتاده است(مرز بین ایران و عراق، ایلام یا دهلران)، ساخته نشده و بنا به مصالحی در استان لرستان ساخته شده است؛ از سختیها و پیچیدگیهای کار در ایلام و دهلران داد سخن داده، و در عین حال از سختیها و گرمای ۴۵ درجه لرستان هم گلهمند است!
?یادآوری این نکته ضروری است که هر فیلمی در استان ایلام با موضوع دفاع مقدس ساخته شده است، مورد حمایت مردم، دستگاههای اجرایی و نهادهای انقلاب اسلامی قرار گرفته است.
۲. همانگونه که آقای تهیه کننده اذعان میکند از ۱۸۰ بازیگر سریال، ۴۰ نفر از تهران و بقیه از لرستان و خوزستان بودهاند و سهم استانی که صاحب قصه اصلی است صفر است، در حالی که ایلام، مهران و دهلران هنرمندانی به مراتب توانمندتر دارد و تنها “نوید محمدزاده” برای تایید این مدعا کافی است.
۳.اگر سریال “ایلدا” فقط به دنبال تبیین پیامهای ارزشی دفاع مقدس بود و ماموریت دیگری را برای خود تعریف نمیکرد، نقدها هم در همان ظرف مطرح میشدند، لیکن وارد شدن به ساحت فرهنگی و مناسبات رفتاری و اجتماعی مردمان مرزنشین غرب کشور، بسیار ظریف و مسئولیتآور و مصداق مَثَل:”کور کردن چشم برای اصلاح ابرو” است!
آیا کدام مولفه یا مزیت فرهنگی و اجتماعی مناطق مرزنشین ایلام بهویژه مهران و دهلران در این سریال، برجسته شده یا خواهد شد؟ زبان، گویش، لباس، موسیقی و آیینها و سنتهای مناطق مرزنشین ایلام، مهران و دهلران در کجای این سریال دیده شده است؟
ناآشنایی کارگردان و تهیهکننده این اثر با بافت فرهنگی، قومی و اجتماعی این مناطق، یک ملغمه گویشی، زبانی و موسیقایی را رقم زده که درک و تحلیل آن نیاز به هیچ سواد و تخصص هنری ندارد.
۴. آیا فتح میمک به عنوان سمبل رشادت عشایر و قبایل استان ایلام و صدها قصه و سوژه بکر و جذاب دیگر که در محدوده ۴۳۰ کیلومتری مرز ایلام و عراق اتفاق افتاده است، در کجای سریال”ایلدا” نیمنگاهی به آن شده است؟
۵.از نقد و نظرهای مطرح شده پیرامون “ایلدا” در رسانهها و شبکههای اجتماعی چنین برمیآید که این سریال بیش از آنکه مورد نقد مردم مرزنشین استان ایلام باشد، با نقد و گلایه شهروندان استان لرستان نیز مواجه شده است؛ چراکه لرستان راهی به مرز ایران و عراق ندارد و روایت این قصه آنچنان برای آنان غریب و دور ازذهن است که علیرغم استفاده از موسیقی و لهجه لری در این سریال، آنان را اقناع نمیکند. لرستانیهای عزیز و غیور که از دیرباز علقههای فرهنگی و سنتی زیادی با استان ایلام داشته و دارند، خود خالق قصهها و حماسههای زیادی در دوران دفاع مقدس بودهاند و شهدای گرانقدری به “ایلدا” (مادر ایل، مادر وطن) تقدیم کردهاند و این حق را دارند که فیلمها و سریالهای فاخری و مستقلی با قصههای واقعی آن استان برایشان بسازند نه اینکه با بدسلیقگی، قصههای عاریتی و متعلق به مناطق دیگر، به نام و با امکانات آنان روایت شود.
۶.اتحاد، همدلی و همزیستی مسالمت آمیز اقوام ساکن در غرب کشور اعم از کرد، لر، لک و عرب همواره زبانزد خاص و عام بوده است و در اقوال بزرگان، از دو قوم کرد و لر به عنوان دو بال زاگرس یاد شده است. در استان ایلام نیز چه بومیان و چه لرهایی که در ادوار پیشین به این دیار مهاجرت کردهاند، همواره مورد تکریم مردم ایلام بودهاند و خواهند بود. از این رو، هر گونه تلاش خواسته یا ناخواسته برای دستکاری در بافت و پازل فرهنگی منطقه، محکوم به شکست است و دژ تسخیرناپذیر در برابر شیطنتها یا ندانمکاریها، فرهنگ دیرپای مردمی است که ریشه در درازنای تاریخ دارد و در عصر جهانی شدن، هویتشان را قدر میدانند و چون جانشقسمت دوم و پایانی
?حال، نگارنده ضمن تصدیق و تایید حماسهسازیهای مردم مرزنشین غرب کشور و تاکید بر حق آنان برای به تصویر کشیدن آن همه ایثار، دلاوری و رشادت، تولید و پخش سریال”ایلدا” را از باب جبران مافات و به مثابه حرفی از آن هزاران ارج مینهد و مساعی کارگردان و عوامل ارجمند آن را برای آن هدف متعالی پاس میدارد؛ لیکن از منظر فرهنگی، چند نقد و نکته به شرح زیر بیان میکند:
۱. برخلاف آنچه تهیه کننده “ایلدا” ادعا کرده و تهران محوری را به نقد نشسته است؛ این سریال در جایی که اصل قصه اتفاق افتاده است(مرز بین ایران و عراق، ایلام یا دهلران)، ساخته نشده و بنا به مصالحی در استان لرستان ساخته شده است؛ از سختیها و پیچیدگیهای کار در ایلام و دهلران داد سخن داده، و در عین حال از سختیها و گرمای ۴۵ درجه لرستان هم گلهمند است!
?یادآوری این نکته ضروری است که هر فیلمی در استان ایلام با موضوع دفاع مقدس ساخته شده است، مورد حمایت مردم، دستگاههای اجرایی و نهادهای انقلاب اسلامی قرار گرفته است.
۲. همانگونه که آقای تهیه کننده اذعان میکند از ۱۸۰ بازیگر سریال، ۴۰ نفر از تهران و بقیه از لرستان و خوزستان بودهاند و سهم استانی که صاحب قصه اصلی است صفر است، در حالی که ایلام، مهران و دهلران هنرمندانی به مراتب توانمندتر دارد و تنها “نوید محمدزاده” برای تایید این مدعا کافی است.
۳.اگر سریال “ایلدا” فقط به دنبال تبیین پیامهای ارزشی دفاع مقدس بود و ماموریت دیگری را برای خود تعریف نمیکرد، نقدها هم در همان ظرف مطرح میشدند، لیکن وارد شدن به ساحت فرهنگی و مناسبات رفتاری و اجتماعی مردمان مرزنشین غرب کشور، بسیار ظریف و مسئولیتآور و مصداق مَثَل:”کور کردن چشم برای اصلاح ابرو” است!
آیا کدام مولفه یا مزیت فرهنگی و اجتماعی مناطق مرزنشین ایلام بهویژه مهران و دهلران در این سریال، برجسته شده یا خواهد شد؟ زبان، گویش، لباس، موسیقی و آیینها و سنتهای مناطق مرزنشین ایلام، مهران و دهلران در کجای این سریال دیده شده است؟
ناآشنایی کارگردان و تهیهکننده این اثر با بافت فرهنگی، قومی و اجتماعی این مناطق، یک ملغمه گویشی، زبانی و موسیقایی را رقم زده که درک و تحلیل آن نیاز به هیچ سواد و تخصص هنری ندارد.
۴. آیا فتح میمک به عنوان سمبل رشادت عشایر و قبایل استان ایلام و صدها قصه و سوژه بکر و جذاب دیگر که در محدوده ۴۳۰ کیلومتری مرز ایلام و عراق اتفاق افتاده است، در کجای سریال”ایلدا” نیمنگاهی به آن شده است؟
۵.از نقد و نظرهای مطرح شده پیرامون “ایلدا” در رسانهها و شبکههای اجتماعی چنین برمیآید که این سریال بیش از آنکه مورد نقد مردم مرزنشین استان ایلام باشد، با نقد و گلایه شهروندان استان لرستان نیز مواجه شده است؛ چراکه لرستان راهی به مرز ایران و عراق ندارد و روایت این قصه آنچنان برای آنان غریب و دور ازذهن است که علیرغم استفاده از موسیقی و لهجه لری در این سریال، آنان را اقناع نمیکند. لرستانیهای عزیز و غیور که از دیرباز علقههای فرهنگی و سنتی زیادی با استان ایلام داشته و دارند، خود خالق قصهها و حماسههای زیادی در دوران دفاع مقدس بودهاند و شهدای گرانقدری به “ایلدا” (مادر ایل، مادر وطن) تقدیم کردهاند و این حق را دارند که فیلمها و سریالهای فاخری و مستقلی با قصههای واقعی آن استان برایشان بسازند نه اینکه با بدسلیقگی، قصههای عاریتی و متعلق به مناطق دیگر، به نام و با امکانات آنان روایت شود.
۶.اتحاد، همدلی و همزیستی مسالمت آمیز اقوام ساکن در غرب کشور اعم از کرد، لر، لک و عرب همواره زبانزد خاص و عام بوده است و در اقوال بزرگان، از دو قوم کرد و لر به عنوان دو بال زاگرس یاد شده است. در استان ایلام نیز چه بومیان و چه لرهایی که در ادوار پیشین به این دیار مهاجرت کردهاند، همواره مورد تکریم مردم ایلام بودهاند و خواهند بود. از این رو، هر گونه تلاش خواسته یا ناخواسته برای دستکاری در بافت و پازل فرهنگی منطقه، محکوم به شکست است و دژ تسخیرناپذیر در برابر شیطنتها یا ندانمکاریها، فرهنگ دیرپای مردمی است که ریشه در درازنای تاریخ دارد و در عصر جهانی شدن، هویتشان را قدر میدانند و چون جانشان ارج مینهند.
لرهایی که در ادوار پیشین به این دیار مهاجرت کردند؟
بوی تعفن از سرتاسر این نقد میاد
یعنی تو مهران و دهلران لر نیست؟
چالاب و چنگولهی مهران رو میتونید سانسور کنید اما اسم دهلران رو چی؟
جد اندر جد مالک این سرزمین بودیم که شما بشی صاحبش و ما مستاجر
۳۰۰ سال پیش میرنوروز برای ده لران شعر گفته نه ده کردان اونوقت ما مستاجریم و شما صاحب خانه
دست مریزاد
خیر لر نیست دهلران درصدی لر داره ولی نوار مرزی کورد زبانن و اصل دهلران کوردن نه لر شاعران تاتار هم برای ایران شعر گفته اند آیا ایران مغول و تاتارند؟؟
بلور چیه
همانگونه که از اسم ایلام پیداست خاک لور و لورستانه و اسم استان ایلام یا همان لورستان پشتکوه و والیان ایلام که تماما لور بودند گواه این مدعاست،در ضمن کردهای کرمانشاه و ایلام مهاجرند و این دو استان خاک ملت لور هستند و تواهد بود…سریال ایلدا نمونه خالص حقیقت در زمانه ی پر از دروغ کردهای جدایی طلب و نامرد و وطن فروش هست،،، مه کور لورم ایلام خاکمه
با سلام خدمت همە ی دوستان عزیز کاری بە رد یا پذیرش این نقد ندارم و چیزی کە قابل تامل هست نظر این دو دوست عزیز هست کە کورد، لور و لک را از هم جدا می ببیند ولی باید خدمت شماها عرض کنم کە فصل مشترک همەی لورها، لک ها و کوردها زبانشان هست و ما زبان کوردی نداریم مجموعە زبان کوردی بە دلیل غنی بودن آن داریم آنقدر غنی کە میتوان گفت زبان لکی، زبان لوری زبان کرمانجی، زبان سورانی، زبان کلهری و اگر دقت کنید ریشە تمامی کلماتی کە همە تکلم میکنند یکی هستند و حتی در مورد بختیاری ها هم صدق می کند کە ما ها یک ریشە یک فرهنگ یک وجودیت داریم و بە این وجودیت خودمان باید افتخار کنیم، چە لک چە لور چە بختیاری چە کورد همگی عزیز و برادر هستند و جدایی آنها امکان پذیر نبودە و نیست.
با احترام کامل بە همە دوستان
اصلا هم اینطور نیست و ایلام جزی از خاک لرستان نبوده کی اینجور چیزی گفته
ایلام هیچ وقت خاک لرستان نبوده و کرد ها هم هیچ وقت وطن فروشی نکردن و همه هم شاهد بر دلاوری کرد ها در دوران جنگ بودن و این لر ها هستن که به اینجا مهاجرت کردن کسی قصد توهین به لرهارو نداره شما هم حق ندارین به ما کرد ها توهین کنین و به ما بگین وطن فروش
یعنی شما میفرمایید اینهمه ایل و تیره و طایفه استان:ارکوازی-خزل-ملکشاهی-دهبالایی-بولی- کلهر-کرد-عالی بیگی-پنجستون و….همه لر هستن و از جاهایی دیگه اومدن ایلام ؟؟؟ پس چرا آبا و اجداد ما همگی کردی صحبت میکردن و یه کلمه هم لهجه لری داخل صحبتهاشون نبوده و نیست؟؟ و اگه به اسم هست پس باید گفت شهرکرد هم کرد هستن؟؟ و اگه هم همین الان یه سری به متون و تاریخ و کتوب و سایر منابع بزنین متوجه میشین که طی پژوهشی که شرکت پژوهشگران خبره پارس به سفارش شورای فرهنگ عمومی در سال ۸۹ انجام داد و براساس یک بررسی میدانی و یک جامعه آماری از میان ساکنان ۲۸۸ شهر و حدود ۱۴۰۰ روستای سراسر کشور، درصد اقوامی که در این نظر سنجی نمونهگیری شد در استان ایلام به قرار زیر بود: ۸۶ درصد کُرد (۸۸٫۳٪ مرد، ۸۴٫۲٪ زن)، ۱۰٬۷ درصد لر (۱۰٪ مرد، ۱۲٫۳٪ زن)، ۱٬۷ درصد سایر و ۱٫۷ درصد بدون جواب بودند…. دیگر خودت حدیث مفصلی بخوان ازین مجمل برادر…..ضمنآ طبق نظریه تمامی مورخین و زبان شناسان و تاریخ دانان ایرانی و جهانی خود گویش لری هم زیرمجموعه ای از زبان کردی هست به شرح ذیل:گویشهای کردی جنوبی’: درجنوب خط دوم گویش جنوبی (پایینی) گویش مسلط است که این زیر گویشها را دربر میگیرد؛ کرمانشاهی، کلهری، کلیایی، ایلامی، پیروندی، لَکی، لوری….با احترام فراوان برای تمامی نژادها و اقوام عزیز ایرانی-زنده باد ایران و ایرانی…
هرچه دزد و معتاد و آشغال جمع کن تو ایلام هست همشان لر هستن و امید وارم استان و شهر ایلام از لوث کثیف لجنها پاک بشه.
بزن شبکه استانی ببین لری خرف میزنن یا کوردی!!!ضمنا ایلام هم لر داره هم عرب هم لک هم کورد .ولی هفتاد درصد استان کورد هستن.و قدمت کورد سه برابر لر هاست.اینم بدون مادها کورد بودن.قدمت گیوه کوردی از تخت جمشیدم بیشتره.دهلران دره شهر ابدانان هم لر دارن هم لک هم کورد.در حالی که بیشترین قسمت استان که ایلام مهران سیروان، چرداول ایوان بدره ملکشاهی همه کورد هستن و هفتاد هشتاد درصد جمعیت استانو دارن عزیزم.قبل از اینکه قوم لر بیاد ایلام از ده قرن پیشش کورد ها بودن.یه رجوع به کتاب های قدیمی بکن.لک ها هم خودشونو از کوردها میدونن چون اداب رسوم لباس رقص سنت و حرف زدنشون خیلی به کوردی نزدیکه.برا کسی این خرفارو بگو که چیزی بلد نباشه….
ما کورد های ایلام هستیم که حتی سلطه والیان لر هم نتونست زبان و فرهنگ ما رو تغییر بده و هم اکنون ۸۰ درصد از استان ایلام رو تشکیل میدیم. جد اندر جد هم ساکن اینجا بودیم….شما باید جدا شید برید لرستان خودتون
مرگ بر پانکردهای خائن وطن فروش جدایی طلب
سلام
میشه بگید از اسمش پیداست یعنی چی؟؟ پانلر عزیز ایلام مرکزیتش کورد زبانه با افتخار لرها حاشیه استاک هستند و اقلیت
خانم هیلدا لطفا از خودتون حرف درنیارین آدم خندش میگیره، ایلام هیچ زمانی بخشی از لرستان نبوده، گواهشم حرف خودتون، هیچوقت نگفتن پشتکوهِ لرستان، بلکه گفته شده پشتکوه و لرستان اون هم بخاطر یه دوره کوتاه مدت که دوتا خانزاده لرستان بر سر قدرت جنگ میکنن و یکیشونو میفرستن پشتکوه(که جزئی از کرمانشاه بوده اون زمان)
اینم اضافه کنم که در زمانهای خیلی قدیم لرستان و خوزستان و …. جزء عیلام بودن
سریال ایلدا هم درباره لرها هستش اگه خائن بودن اگه وطن فروش اگه غیور یا هرچی به ما کوردها مربوط نیست ادبیاتتونم نشونه شخصیتتونه?
دمت گرم وجدنا
باعرض سلام درست است که لرستان فعلی از مرز مقداری دورتر از اسلام است اما دونکته را فراموش نکنید اولا برخی مناطق مثل پلدختر از شهرهای برخی استانهای مرزی به مرز نزدیکترند درثانی لرها ازمرزنشینان اصلی ایلام و خوزستانند آیا نویسنده محترم مطلب منکر لرنشین بودن شهرهای اندیمشک شوش موسیان دشت عباس وبخش بزرگی از مهران دهلران است که منکر قرابت فرهنگی سریال با آنها میشود؟مردم سوهان و چنگوله چه زبانی دارند؟ایشان که از یک سریال با پوشش لری برآشفته اند توضیح دهند چرا سالهاست برای ساخت فیلم و سریال در ایلام مردم لر نادیده گرفته میشوند و حتی از لباس و موسیقی استفاده میشود که هیچ ریشه ای در ایلام ندارد؟
دشت عباس تاسال ۱۳۵۰جزوی از دشت ازادگان که صدرصد عرب بود دوما دهلران موسیان دشت عباس تامهران بیشترش عرب هستند حتی شمال ایلام منطقه عرب رودبار عرب هستند
عزیز عرب ها عده عدودی هستند که مهاجرت کردن به ایلام و جنوب لرستان و در خود خوزستان از ۵ میلیون نفر ۳/۸ میلیون لر هستند.
شاید این فیلم فقط باب دل مردم دهلران باشد.اما نباید این فیلم را نسبت داد به کل استان ایلام چون که اکثریت مردم استان کرد هستتد و نه فرهنگ نه گویش نه پوشش ونه حتی موسیقی شان ربطی به این فیلم کذاب ندارد.
من نمیدونم از کی تا حالا خاک پاک کرماشان متعلق به لر ها بوده که کوردها بی خبرند …. من بی ادبی به لرهای عزیز و غیور نمیکنم ولی خواهشنا خودتون را به خاک کورد نشین کرماشان نچسبونید
ایلام یکی از اسم های این استان است،آلامتو و دیولا و چند اسم دیگر همداشته.
در ثانی ایلام اول ملک مردم (ریزون) بوده، که به خاطر خان و خان بازی تبعبد شدن.از همینجا تا شمال کشور و حتی در کشور عراق هم هستن.
پدر و پدر جد ما اینجا بودن، نمیدونم شما از کجا تاریخ اومدید اینجا، شجره نامه رو یک مرور بفرمایید بعد بپرید رو منبر.
مه کور کوردم ایلام خاکمه،خاک گشت کوردان دل پاکمه.
دقیقاً کجای کلمه ایلام به لری برمیگرده؟!؟! منبع شما برای اثبات مهاجرت کردها چی هست؟ گویش های استان ایلام رو حداقل در نظر بگیرید چند درصد کردزبان هارو میشه اقلیت و مهاجر تصور کرد؟ما تا همین ده سال پیش حتی لرهای دهلران و حواشی رو بدرستی نمیشناختیم الان که کل مرکزیت استان رو به لطف موقعیتهای آنچنان تان قبضه کردین ادعا میکنین صاحبخانه مستاجر شماست؟!؟! نمیدونم بخندم به این نظر شما یا گریه کنم به حال زبان و فرهنگ در حال تاراجم.
ایلام کرد بوده و هست گوه خوردی تو و هرچه لره
ایلام کرد بوده و هست جز دوتا دهکده تو ایلام لهجه مزخف لری دارند والا ایلام کرد بوده و کرد خواهد ماند با افتخار کامل برای تمام کردهای دنیا امید وارم اونها هم به جمع خرهای خودشان بپیوندند و از ایلام جدا بشن.
ببخشید کرده های ساکن ده لران از کجا اومدن؟
من شنیدم ۷۰۰ سال پیش از شمال عراق اومدن ساکن جنوب استان ایلام شدن آیا قبل از اونها لرها در اونجا ساکن بودن یا نه .
یه چیز دیگه هم شنیدم لرهای ساکن ایلام۳۰۰ سال پیش وارد پشت کوه شدن آیا قبل از اونها چه قومی در این منطقه ساکن بودن..
لرهای عزیز ساکن استان ایلام حدوداً ۳۰۰ سال پیش مهاجرت کردن ایلام و حدود ۷۰۰ سال پیش کردهایی از شمال عراق مهاجرت میکنند به جنوب استان ایلام و در شهر دهلران بیستمردم کردی صحبت میکن نمیدونم چرا اسمش دهلران شده ؟ حالا قبل از اینکه کردهای شمال عراق و لرها بیان استان ایلام چه قومی اینجا ساکن بودن من نمیدونم.
استان ایلام جمعیت ۸۰ درصدی کورد داره و زبانش با شما یکی نیست…تازه اون ۲۰ درصد بقیه لک و لر عرب هستن…این سریال میخاد استان ایلام رو لر جلوه بده و قرض سیاسی داره
همه انسانیم، لرها و کوردها در ایلام قرنهاست ک با برادری و برابری در کنار هم میزیند، زنده باد لرهای عزیز و بژی کوردهای به ریز
اگه به تاریخ وعقبه خود برگردید .شماها مهاجر هستید نه کورد های ایلامی .بدون تحقیق و تفحص ازروی جهالت ادعای ریشه داری دراین خاک رونکن . حاکمان لری که ازطرف خاندان بی عرضه قجر براین خاک والی بودن به واسطه هدیه وتحفه های بوده که من باب رشوه به پادشاهان بی عرضه قاجارداده اند.
برادر من خود مردمان استان ایلام بهتر از هر کسی میدونن که زبان اکثریت مردم این استان و اجدادشون کردی هست یا لری یا هر چیز دیگه ، نیازی به قضاوت من و شما و سریال ایلدا و هیچ کس دیگه ای هم نیست، کافیه اهل این استان باشی و یا یه مدت بین مردم این استان زندگی کرده باشی…
هیچگونهلهجهکردیایلامیدراینسریالبکارنرفته حتی پلاکتویوتاکهشمارهایلامهستشقابلتوجهکارگردانکهازاینماشینهاتوایلامنیست عربهاوکرمانشاهیهاازاینماشینهاسوارمیشنمعمولا درضمن ازاینپوششهاهنوزتوایلامومهرانندیدهامتا بحال معلومهسازندهفیلم اصلاایلامنیامده
چرا بدون مطالعه و تحقیق همه چیز رو وارنه مینویسید،ساکنان اصلی و بومی ایلام از گذشته های دور لرها بودند و هستند که با سیاست دولتهای گذشته و دشمنی با لرها و ضعیف کردن آنها شروع به کوچ دادن کردها از مناطق دیگر حتی از بیرون مرزها برای مقابله با لرها کردند
احسنت .تاریخ و فرهنگ لر رو نمیشود دستکاری و سانسور کرد .
لبببب
سلام
دلتو به همین حرفای پوچ ک میزنی خوش کن،هرجا پا گذاشتین اونجارو به گند وتعفن وبی فرهنگی کشیدین،ولا تو کار خدا ماندم شماها رو بغیرازخنداندن بشر برای چه خلق کرده؟??????
حیفه با اون دهن نجست حرف مقدس کوردها رو به زبان بیاری اگه امروز هم اسمی ازشماها برده میشه بخاطراینه که با کوردهاهمسایه بودین وگرنه تا هزارسال دیگه شماها دنبال سیخ وسنجاق هستین و آدم نمیشین،
اخه یکی نیست بهت بگه انشتین اگه کرمانشاه و ایلام مال لرها هستش چرا تو این دو استان صدهزار جمعیت ندارین،نعشه هستین و توهم زده وگرنه میخاستی زر بزنی اول فکر میکردی،در وصف شما همون بس که بختیاری ها هم شما رو بعنوان لر قبول ندارن،ملت کورد هم دم از جدایی بزنن بخاطراینه که ۵۰میلیون جمعیت دارن شماها چه؟
کوردها صاحب تمدن ماد هستن شماهاچه؟
کوردها ده ها حزب سیاسی و نظامی دارن شماها چه؟
کوردها ۲۰تا استان از اروپا تا آسیا دارن شما چه؟
کوردها صدها شخصیت سیاسی و فرهنگی و شاهان باستانی دارن شما چه؟
خیلی مانده کوردها رو بشناسی البته نه بیسواد مغزشاشی مثل تو
بابا همه ما خالق ما خداونده این نژادپرستی ها یعنی چه زبان و لهجه اختراع بشر است همه ی ما روزی به سوی خداوند خواهیم رفت و نگذاریم اونجا خجالت زده خدا بشیم
صدا و سیمای ایلام باید به شدت وارد میشد و اجازه تحریف زبان و فرهنگ کوردی اصیل ایلامو نمیداد متاسفانه شل عمل کردند مدیران و این بهانه ای میشه برای تحریفات بعدی
این کسی که این متن را نوشته اصلا از تاریخ اطلاع ندارد فقط بر مبنای یکسری تعصب های قومی و نژادی صحبت کرده مناطق غرب متعلق به قوم لر و لک است حداقل از زبان و گویش این مردم خجالت نمیکشد تو که اطلاع نداری چرا اظهار نظر می کنی
ایلام اکثریت کورد هستن و لُر و لک و عرب گروه کمتری رو تشکیل میدن ،دهلران فقط اسمش دهلران هست هم کورد داره هم عرب و هم لر
نقد جالب و درستی بود ممنون.
این کوردهای بیسوادی که میان اینجا و بیخبر از تاریخ به لرها توهین میکنن حداقل برن یکم تاریخ بخونن…بجز برخی کردپندار شده های لرتبار مابقی ایلات کرد تاریخی بیشتر از دویست سال در ایلام ندارند..برا خودتون امار و ارقام و درصد میدید بدون اینکه برگی از تاریخ مطالعه کرده باشید..اونکه بنام ریزوند و دریکوتد و دیگران کامنت گذاشتن و سنگ کرد را به سینه میزنن باید بگی خاک بر سر بی هویتتان….بله شما با معرفی ایلات و طوایف لر و لک ایلام بنام کرد جمعیت کرد ایلام را هفتاد درصد نشون میدید…حال آنکه ایل شوهان لر است ریره وند و قیاسوند و بسیاری از طوایفی که کرد معرفی میشوند لر لک زبانند..ای بیسوادای بدبخت تا کی جعل و دروغ.
ایلام از اول تاریخ خلقت لر بوده و هست،آخه کردها کلا ۲۰۰ سال قدمت ندارند چجوری ادعای خاک و سرزمین میکنند بخدا من تو کار بعضی ازین حضرات پانکرد موندم که با چه رویی میان میگن ایلام و کرمانشاه کرد بوده وقتی حتی نویسندگان خودتون هم میگن کرمانشاه داخل لرستان هست،دیگه از ایلام چه انتظاری باید داشت که بغل گوش لرستانه و نام دیگرش هم لرستان پشتکوه بوده،آیا پیکوه(لرستان)،قرینه پشتکوه(ایلام) نیست؟؟؟!!!!؟ آیا دهلران نشانه لر بودن بومیان این شهر نیست،آیا دره شهر،آبدانان و دهلران از لرستان جدا نشده و به ایلام داده نشده است،پس چطور عده ای معرض بیسواد که حتی کلمه ای از تاریخ ایلام رو نخوندند،ایلام رو به کردها میچسبانند که هیچ ربطی به آنها ندارد؟؟؟دوستی که میگی کردها ۳ برابر لرها قدمت دارند و مادها کورد بودن،جک بامزه ای گفتی،بازم ازین جوکا بگو