کرونا، فرصتی برای ارتباطات

  به بهانه ی ۲۷ اردیبهشت ماه، روز جهانی ارتباطات و‌ روابط عمومی   ستایش الزهرا ابراهیمی_دانش آموخته علوم ارتباطات اجتماعی از ظهور اولین وسایل ارتباط جمعی تا نوید دهکده ی جهانی”مک لوهان”، اشکال مختلف ارتباطات در جوامع دیده شده است   با فراگیری شبکه های اجتماعی آنلاین در بستر اپلیکیشن های موبایلی نیز شکل […]

 

به بهانه ی ۲۷ اردیبهشت ماه، روز جهانی ارتباطات و‌ روابط عمومی

 

ستایش الزهرا ابراهیمی_دانش آموخته علوم ارتباطات اجتماعی

از ظهور اولین وسایل ارتباط جمعی تا نوید دهکده ی جهانی”مک لوهان”، اشکال مختلف ارتباطات در جوامع دیده شده است

 

با فراگیری شبکه های اجتماعی آنلاین در بستر اپلیکیشن های موبایلی نیز شکل تازه ی ارتباط، به سرعت، از مردم کاربران مجازی ساخته است

تا جاییکه هر شهروند به رسانه تبدیل شده و تولید محتوا در کانال ها و صفحه های شخصی افراد درحال گسترش است

تفاوت مقوله های متعدد ارتباطات نظیر روابط عمومی، روزنامه نگاری، مدیریت رسانه و غیره در این مجال نمی گنجد اما

 

از دو منظر میتوان به موضوع “ارتباط” نگاه کرد:

اول آنکه با افزایش استفاده از فضای مجازی و‌ شبکه های آنلاین اجتماعی، فرصت ارتباطات رودرو و حضوری به حاشیه رفته و جمع گریزی و انزواطلبی با اقبال بیشتری مواجه شده است

که تبعات و پیامدهای آن به لحاظ روانشناسی و جامعه شناختی قابل واکاوی است‌

 

و دومین وجه نیز به شیوع کووید ۱۹ برمیگردد که اپیدمیِ این انزوا و عدم ارتباط را پررنگ تر کرده است

 

اما با توجه به محدودیت های ایجاد شده از سوی کروناویروس و کمرنگ شدن روابط فردی و اجتماعی، آنچه که برای آینده ارتباطات متصور است

تحکیم پایه های ارتباطی و رونق گرفتن ارتباطات میان فردی است

تا شاید جامعه ای در مقابل دهکده ی جهانی مک‌لوهان بازآفرینی شود که در آن، افراد گوشی های هوشمند را رها کرده و به آغوش پر مهرِ آمدوشد و گفتگو بازگردند

 

نتیجه آن که کووید۱۹ با تمام بی مهری ها، تلنگر به موقعی برای ارتباطات ایجاد کرده تا با امید به پایان کرونا و تحقق سلامت جسمانی جوامع، جان تازه ی ارتباطی و سلامت روانی نیز محقق شود.