فیلترینگ اینستاگرام و پلمب کسب و کارهای مجازی!

در دورانی که ایجاد شغل جدید برای بیکاران توسط دولت، امری مشکل و پیچیده است، نباید بیکار کردن و کسب رزق و روزی حلال یک میلیون شاغل مجازی و ده میلیون وابسته به کسب و کارهای مجازی، یعنی چیزی حدود یک هشتم از جمعیت کل کشور، به این راحتی ها صورت پذیرد.

✍️ مریم چراغیان _ سردبیر پایگاه خبری ایلامیان

هفت سال است که ارشد مدیریت مالی گرفته. آزمون های استخدامی زیادی شرکت کرده، اما قسمت نشده شغل اداری داشته باشد.از سربار شدن متنفر است و ۵ سال است، با ایجاد پیج کاری، فروشگاه آنلاینی در اینستاگرام ایجاد کرده است.

بدون اینکه سرمایه ای داشته باشد، وامی بگیرد و یا به قول خودش آقا بالاسری داشته باشد، به عنوان واسطه ی بین عمده فروشانی که هنوز هم از نزدیک ندیده و در تهران و اصفهان و تبریز ساکنند ، بصورت آنلاین، به فالورهایش لباس و انواع پوشاک می‌فروشد.

این وسط هم پورسانتی ازهر فروش، از دو طرف نصیبش میشده. شعارشم این بوده؛ فروش بیشتر، سود کمتر!!

از طریق همین مشتری های مجازی هم ، معرفی و معروف شده.

کلی در اینستاگرام محبوب شده و حتی از شهرستان های دورافتاده سیستان و بلوچستان هم مشتری دارد.

مریم می گوید : برای به اینجا رساندن پیجم کُلی خون دل خورده ام. چند بار پیجم پریده، هزینه کرده ام و آن را پس گرفته ام. برای اینکه همیشه پیجم در بورس بماند، کلی وقت گذاشته ام.

می گوید بورس و اشکش سرازیر می شود. مریم می گوید: سه سال پولی که با خون دل خوردن جمع کرده بودم را به امید سود و سرمایه گذاری در بورس گذاشتم. اما سرمایه گذاری من همان و سقوط بورس هم همان…

هر روز میبینم سرمایه ام جلو چشمم، بیشترنابود می شود.

این را میگوید و می خندد و ادامه می دهد: می ترسم چند وقت دیگر به بورس بدهکار شوم و از من پول هم بخواهند.

مریم،یک برادر بیمار و پدر و مادری پیر دارد که جز حقوق مستمری ناچیز پدر و یارانه شان، منبع درآمد دیگری ندارند و در طول چند سال اخیر و با همت مریم، توانسته بودند زندگی بخور و نمیرشان را ادامه دهند.

او با اُمید به ابدی بودن کار آنلاین، فکر شغل دیگر را از سر بیرون کرده بود و با خیالی تخت و امیدوار، فعالیتش را در اینستاگرام ادامه داده بود.هرچند زمان کمی از قطعی اینترنت و فیلتر بودن اینستاگرام میگذرد، اما مریم، بخاطر مصاحبه ها و اخباری که هر روز در خصوص تداوم فیلترینگ مخابره می شود، استرس آینده را گرفته است.

می گوید : تمام مخاطبین من در اینستاگرام هستند و حالا حتی به آنها کوچکترین دسترسی هم ندارم که بگویم به پیام رسان داخلی بیایند.

به آنهایی هم که شماره شان را دارم، گفته ام به فلان پیام رسان بیایید و لینک فرستاده ام و با وجود تمام تلاشم، کل فالورهایم به ۵۰ نفر هم نرسیده اند و از بین همین ۵۰ نفر هم یک مشتری پیدا نمی شود.

حالا من مانده ام و اقساط و اجاره خانه و پول آب و برق و کلی حساب کتاب ناتمام در اینستاگرام و بیکاری، که این روزها بخاطر تصمیم مسئولین گریبانم را گرفته، آن هم در روزهایی که تورم، بی امان ترمز بریده و هشتم گرو نهم است.

داروهای برادرم، خرج خانه و کلی هزینه مستمر مانند همه ی مردم دارم، اما حسابم خالیست و هیچ آهی در بساط ندارم و از آینده ام می ترسم.

مریم می گوید: کلی رفیق مجازی مانند خودم دارم که حال و روزشان خیلی از من بدتر است و من میانشان پادشاهم و حال و روزمان این شده که هر روز به هم پیام میدهیم و از اوضاع بوجود آمده آه و ناله می کنیم و چشممان به راه اخبار فیلترینگ است.

او می گوید : تو را به خدا شما که صدایتان شنیده می شود، صدای ما باشید. به خدا قسم تمام زندگی و آرامشمان لنگ تصمیم مسئولان شده است.

طبق گزارشات و آمارهای معتبر، حداقل ۹ میلیون ایرانی، بیش از سه هفته است معیشت‌شان لنگ فیلترینگ اینستاگرام است.

از همان روزی که اینترنت در ایران قطع شد، وب سایت نت بلاکس اعلام کرد هر روزی که اینترنت قطع شود، هزار میلیارد تومان به اقتصاد کشورمان زیان وارد خواهد شد.

فیلترینگ اینستاگرام، این روزها دقیقا به مانند پایین آمدن کرکره ی کسب و کار میلیون ها ایرانی عمل کرده است. چیزی که در دنیای واقعی، به آن پلمب اطلاق می شود .

بررسی‌های سازمان نظام صنفی رایانه‌ای تهران‌ (نصر) نیز، نشان داده که محدودیت‌ها، در هر روز بین ۵۰ تا ۵۰۰ میلیون تومان به هر کسب‌وکار زیان مالی وارد کرده است.

طبق پایش انجام شده، ۵۳درصد کسب‌وکارها روزانه ۵۰ میلیون تومان، ۲۱ درصد بین ۵۰ تا ۱۰۰ میلیون تومان، حدود ۱۸ درصد بین ۱۰۰ تا ۵۰۰ میلیون تومان و قریب به ۸ درصد روزانه بالاتر از ۵۰۰ میلیون تومان خسارت می‌بینند.

به گفته ی نایب رئیس انجمن صنفی کسب‌وکارهای اینترنتی نیز، کسب‌وکارهای زیادی که به علت اختلال‌های اخیر اینترنت با کاهش تا ۶٠ درصدی فروش رو به رو شده‌اند، از امروز و با قطع سرویس پیامکی اُفت فروش تا ٩۵ درصدی را هم تجربه کرده اند.

متأسفانه تشویق مردم حتی با وجود قطعی و فیلترینگ گسترده، به نصب پیام رسان های داخلی، موفق نبوده و با تداوم فیلترینگ نیز یقینا جا افتادن این پیام رسان ها، به زمان بسیار بسیار طولانی، احتیاج خواهد داشت.

در دورانی که ایجاد شغل جدید برای بیکاران توسط دولت، امری مشکل و پیچیده است، نباید بیکار کردن و کسب رزق و روزی حلال یک میلیون شاغل مجازی و ۹ میلیون وابسته به کسب و کارهای مجازی، یعنی چیزی حدود یک هشتم از جمعیت کل کشور، به این راحتی ها صورت پذیرد.

کاری از دستمان برای مریم و مریم هایی که زندگیشان لنگ و گیر فضای مجازی و تصمیمات این روزهای مسئولان است بر نمی آید، جز بازگو کردن درد و دل و مشکلات آنها و آرزوی اخذ تصمیمات آگاهانه و سریع تر توسط مسئولان !