طی آیینی، از مهدی نورمحمدی تجلیل شد

در نشستی صمیمی، مراسم بزرگداشت استاد مهدی نورمحمدی برگزار گردید

 

ساعت ۲۱ شامگاه دوشنبه ۱۷ مهر ماه ۱۴۰۲ مراسم نکوداشت تلاش‌های ستایش برانگیز استاد مهدی نورمحمدی، مستندساز نامی ایلام و ایران و تقدیر از همراهی‌های همسر ارجمندشان خانم صدیقه خدایی با حضور جمعی از هنرمندان و اهل قلم در مجموعۀ فرهنگی شهر کتاب ایلام برگزار گردید.

 

علیرضا آقایی مجری توانایی که هم زیبا سخن می‌گوید و هم سخنان زیبا بر زبان می راند در دیباچۀ برنامه، شرحی حالی از فعالیت‌های چشمگیر استاد مهدی نورمحمدی در عرصۀ سینمای مستند و جوایز متعددی که در صحنۀ ملی و بین المللی کسب کرده بود ارائه نمود و کسب نشان درجه یک هنری از شورای ارزشیابی هنرمندان سینمایی را افتخاری بزرگ برای استان ایلام و ایران دانست.

اولین سخنران این برنامه، نویسنده و شاعر نام آشنا، استاد محمدعلی قاسمی بود. ایشان ضمن ارائۀ تاریخچه‌ای از سینمای مستند ایران، به تبارشناسی حوزۀ هنر در استان ایلام از دهۀ چهل تا عصر حاضر پرداخت و اظهار نمود که طی سالیان متمادی، شاهد غیبت صدای هنر سینما در استان ایلام بودیم و خانوادۀ نورمحمدی اولین خانواده‌ای است که سنگ بنای فعالیت های حرفه ای سینمایی را در ایلام پی نهادند . فعالیت هایی که با استاد جعفر نورمحمدی آغاز و با استاد مهدی نورمحمدی استمرار یافت. قاسمی در پایان، به منظور تقدیر از مقام بلند مهدی نورمحمدی، غزلی زیبا به ایشان تقدیم نمود.

سخنران دوم برنامه استاد علی اشرف صندوق آبادی ، نایب رییس انجمن خوشنویسان ایران و استاد بزرگ هنر خوشنویسی ایران به ستایش از وجه اخلاقی مهدی نورمحمدی پرداخت و التزام مهدی به مکارم اخلاق را یکی از عوامل مهم موفقیت او در کارها دانست. ایشان ، همراهی‌ها و صبوری های خانم صدیقه خدایی – همسر استاد نورمحمدی- را بزرگترین پشتوانه برای درخشش مهدی نورمحمدی در صحنه‌های ملی و بین المللی دانست.

در ادامه برنامه، علیرضا آقایی تجلیل از شخصیت‌های فرهنگی استان در برنامه‌های گرامیداشت هنر و هنرمندان ایلامی را یکی از اهداف مهم این برنامه‌ها شمرد و با ارائه کارنامه‌ای از فعالیت های پروفسور محمد علی اکبری که پای ثابت برنامه‌های تقدیر از اهل فضل استان ایلام بوده با دعوت از چند چهرۀ شناخته شدۀ هنر و فرهنگ استان ایلام ، تندیس یادبود و سپاسمندی را به ایشان اهداء نمودند.

سجاد صیدی – رییس خانه مطبوعات استان ایلام- که از پیشکستوان عرصۀ رسانه است با بیانی شیوا و متفاوت، ضمن تقدیر از تلاش ها و موفقیت‌های استاد مهدی نورمحمدی، به مسئولین فرهنگی استان ایلام پیشنهاد داد که فضا را برای ظهور و حضور هنرمندان جوان ایلام مهیا نموده و از استیلای انحصارطلبی و گروه‌گرایی در حوزه‌های فرهنگ و هنر جلوگیری نمایند.

آخرین سخنران برنامه، دکتر بهروز سپیدنامه – عضو هیئت علمی گروه جامعه‌شناسی و مطالعات فرهنگی دانشگاه ایلام – بود. سپیدنامه سخنان خود را در سه اپیزود ارائه نمود. در اپیزود اول اظهار داشت که تمنای انسان سرگشتۀ عصر آهن، بازگشت به کودکی است. زیرا دوران کودکی دوران بازی های ساده ای است که حضور بزرگترها سبب قطع شدن روال آن می‌شود. سپیدنامه در اپیزود دوم با ذکر یکی از اصول فیزیک کوانتوم به نقش محقق در بهم ریختگی موقعیت و عدم شناخت دقیق آن اشاره نمود. بهروز سپیدنامه در اپیزود سوم، حضور انسان در طبیعت را عامل عدم ظهور رفتار طبیعی حیوانات دانست و اظهار داشت با ذکر این مقدمات می توان به رسالت بسیار دشوار یک مستندساز پی برد. زیرا مستندساز باید هم باشد و هم نباشد. باید به گونه ای در طبیعت حضور یابد که وجودش محسوس نباشد زیرا این حضور محسوس سبب به همریختگی موقعیت و گستت روایت ها خواهد شد.

عضو هیئت علمی دانشگاه ایلام ضمن اشاره به خطرات و آسیب‌های که متوجه مستندسازان می‌شود، از تلاش‌های چشمگیر و آفرینش‌های زیبای استاد مهدی نورمحمدی و همراهی‌های همسر ارجمندشان خانم خدایی تقدیر نمود.

پایان بخش برنامه، سخنان صمیمی استاد مهدی نورمحمدی بود که اظهار داشت همه در مورد بنده سخن گفتند لذا دوست دارم در خصوص این جمع زیبا که منبع انرژی های مثبت فراوان است سخن بگویم. مهدی نورمحمدی با نام بردن از حاضرین، مراتب تقدیر و امتنان خویش را از آنان اعلام نمود.

 

در پایان مراسم، تندیس سپاس به همراه پرتره ای که استاد مالک محمدزاده با مهارت همیشگی نقاشی کرده بود به مهدی نورمحمدی اهدا گردید و پرترۀ سیاه قلمی که هنرمند ارجمند خانم زهرا ملکشاهی از چهرۀ خانم خدایی به زیبایی طراحی کرده بود به ایشان تقدیم شد.

مهدی نورمحمدی (زاده ۲۲ شهریور ۱۳۵۸ در ایلام) فیلمساز و عکاس ایرانی است که برنده سیمرغ بلورین سی و دومین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر برای مستند در پناه بلوط بوده و اغلب آثار وی در جشنواره‌های معتبر ملی و بین‌المللی مورد توجه قرار گرفته و جوایز متعددی را کسب نموده‌است. از جمله مهمترین جوایز مهدی نورمحمدی می‌توان به جشنواره‌های حیات وحش ژاپن، گرن پارادیزو ایتالیا، نامور بلژیک، منیگوت فرانسه، ماتسالو استونی و شوالیه طلایی روسیه اشاره کرد.آخرین اثر این هنرمند ایلامی، مستند بلند آواز جغد کوچک، در بیست و ششمین دوره‌ی جشنواره فیلم گرن پارادیزو ایتالیا موفق به دریافت دو تندیس از این فستیوال معتبر اروپایی شد.