دور باطل انتخابات استان ایلام

  ✍ سجاد جسمانی /کارشناس اقتصادی با وجود اینکه در آستانه برگزاری یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی هستیم و هر چند مردم استان ایلام در ادوار گذشته افراد مختلفی را با توان , تجربه ,نگاه سیاسی , رزومه و … متفاوت و بعضا قوی بعنوان نماینده انتخاب کرده اند اما عموما از عملکرد نماینده […]

 

✍ سجاد جسمانی /کارشناس اقتصادی

با وجود اینکه در آستانه برگزاری یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی هستیم و هر چند مردم استان ایلام در ادوار گذشته افراد مختلفی را با توان , تجربه ,نگاه سیاسی , رزومه و … متفاوت و بعضا قوی بعنوان نماینده انتخاب کرده اند اما عموما از عملکرد نماینده های خود رضایت ندارند و این عدم رضایت آنچنان است که مردم استان را از شرکت در انتخابات دلسرد( در جامعه ملموس است و صرفا ادعای نویسنده نمی باشد)کرده است.

 


این معضل که تقریبا در همه ی استان های کم جمعیت کشور به چشم می خورد می تواند دلایل متعددی داشته باشد . اما این نوشتار به اختصار(بنا به حوصله محدود افراد در فضای مجازی) از یک زاویه خاص این مسئله را مورد بررسی قرار می دهد و آن هم نحوه انتخاب نماینده در استان ایلام است.
اصولا مردم استان ما ( لااقل در اکثر ادوار ) بر اساس روابط فردی دست به انتخاب می زنند با این تفکر که اگر فلانی نماینده شود می تواند به درد من ( نه ما) بخورد یا نه؟
و این شروع ماجراست…!
کاندیدا هم چون در آن ایام به رای افراد نیاز دارد مجبور می شود به قول فردی کوچک و بزرگ (از انتقالی گرفتن برای فلان دانشجو گرفته تا مدیر کل کردن فلان شخص و …) دادند و اگر هم چنین رفتاری نداشته باشد مسلما انتخاب نخواهد شد. و قصه زمانی جالب تر می شود که در دوران تصدی نمایندگی همه ی ما می شنویم و می بینیم که نماینده بیچاره استان ایلام تمام وقت خود را در پی انجام کارهای ریز و پیش پا افتاده افرادی تلف می کند که به نحوی مدیون و وام دار آنهاست و دیگر توان و انرژیی نمی ماند که بتواند به اهداف بزرگ و عام المنفعه حتی فکر هم بکند. و این آغاز یک دور باطل است که کاندیدا اگر قول فردی ندهد انتخاب نمی شود و اگر هم قول بدهد نمی تواند رضایت مردم را جلب کند و دردی از مردم دوا کند و این می شود که نماینده استان ایلام تک دوره ای است و در برابر نماینده های دیگر استان ها قدرت رایزنی با دولت و با بدنه حاکمیت را از دست میدهد و تا مردم نخواهند امیدی به رهایی از این دور باطل وجود ندارد و البته این دلیل نمی شود که به راحتی از رفتار بعضی از کاندیدا ها که به این مسئله دامن زده اند بگذریم.
بنابراین:
مردم عزیز استانم برای یکبار هم که شده:
– بیایید طور دیگری انتخاب کنیم۰۰۰
– بیایید از نگاه صرافا قبیله ای و از نگاه صرفا شخصی دست بکشیم
– بیایید دوباره وظایف نمایندگان را مطالعه کنیم و این بار مطالباتمان را بر اساس وظایف و اختیارات یک نماینده پیگیری کنیم
– بیایید ابتدا یک سوزن به خود بزنیم و بعد …
– بیایید به فکر آینده خود و فرزندانمان باشیم
و اما آخرین دعوت:
– بیایید به کاندیدای با برنامه ( که بر اساس نظر کارشناسان شدنی و منطقی است و با توجه به شرایط مختلف کنونی کشور تدوین شده است) رای بدهیم, نه صرفا به فرد

به امید انتخاب اصلح ترین….