خودکشی های سریالی در چوار

مسئله خودکشی در شهرستان چوار نشان می‌دهد که مشکلات اجتماعی و روانی بسیاری در این شهر وجود دارد که نیازمند رسیدگی و توجه جدی است. 

✍️ مریم چراغیان _پایگاه خبری ایلامیان

مسئله خودکشی در هر جامعه‌ای نشان‌دهنده‌ی مشکلات مختلفی است که باید با برنامه ریزی و مدیریت صحیح از سوی مسئولان ، بررسی و راهکارهای لازم برای پیشگیری از آن‌ ارائه شود.

 

این آسیب اجتماعی نیازمند یک بررسی دقیق از سوی صاحبنظران در استان است، تا دلایل و عوامل این معضل را مورد مطالعه قرار داده و به راه‌حل‌های مؤثر و مناسب برای رفع آن دست پیدا کرد.

 

به باور نگارنده، یکی از عمده عوامل ایجاد نابهنجاری هایی مانند خودکشی در جوامع کمتر برخوردار ، فقدان شغل‌های مناسب و فرصت و شرایط کار به شکل گسترده است.

 

بنابراین، ایجاد شغل‌ها و بسترهای اشتغال پایدار می‌تواند یکی از راهکارهای جلوگیری از روند رو به افزایش خودکشی باشد.

 

قطعا ًتحلیل و بررسی دقیق‌تری از دلایل و عوامل ایجاد خودکشی در استان و همچنین ارائه راهکارهای مؤثر و تخصصی در این زمینه از سوی متخصصان و روانشناسان، می‌تواند به بهبود این وضعیت کمک کند.

 

طی ماه‌های اخیر شهرستان چوار در استان ایلام در صدر اخبار مربوط به خودکشی بوده است ‌.

 

مسئله خودکشی در شهرستان چوار نشان می‌دهد که مشکلات اجتماعی و روانی بسیاری در این شهر وجود دارد که نیازمند رسیدگی و توجه جدی است.

 

برای توقف این پدیده شوم ، نیازمند شناسایی علل و ریشه‌های آن و ارائه راهکارهای مناسب برای جلوگیری از آن هستیم.

 

گرچه چند وقت پیش نیز تلنگری در این خصوص به مسئولان اجتماعی استانداری ایلام در رسانه ایلامیان داده شد ،اما طبق معمول، با بی‌تفاوتی مسئولان مربوطه، این معضل اجتماعی بهبود نیافته و متاسفانه امروز خبر مشابهی در فضای مجازی دست به دست شد که از خودکشی فردی خبر می داد که به علت اخراج از محل کار ،اقدام به این روش تباه کننده نموده است.

 

طبق شنیده ها ، فرد مذکور به علت ممنوع الورود شدن به محل کار و در نهایت اخراج و پس از آن خواهش و تمنا برای بازگشت به کار و عدم موافقت با درخواست او ،با توجه به وضعیت معیشتی که با آن روبرو هستیم ، چاره را در خودکشی دانسته و به زندگی خودخاتمه داده است.

 

طبق گفته های کارکنان شرکت پتروشیمی ایلام، طی یکسال گذشته ، این پنجمین خودکشی پرسنل این شرکت است که از قضا همگی آنها جز نیروهای ۱۵ روز کار این شرکت بوده اند ‌.

 

سوالی که برای بسیاری از مردم پیش آمده ، این است که چرا شورای اسلامی کار(که مهم ترین وظیفه آن ایجاد همکاری بیشتر و بهتر بین کارگران یک کارگاه و کارفرما و اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی است) در شرکت پتروشیمی تشکیل نشده و عدم اجرای آن توسط این شرکت و هم چنین تعلل اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان ایلام پس از چهار سال، چه توجیهی دارد ؟

 

مساله دیگری که باید به آن پرداخت، عدم انعقاد قراردادهای یکساله پتروشیمی با کارگران است و پتروشیمی برای این که بتواند آنطور که مایل است با کارگران برخورد کند، قراردادهای یک ماهه و کمتر با کارگران منعقد می کند، تا در شرایط خاص، بتواند به راحتی نیروی کار را که هزاران سختی و مشقت را با دل و جان می خرند تا در خط تولید نقش آفرینی کنند،را اخراج کنند .

 

با این تفاسیر انعقاد قرارداد یکساله و تشکیل شورای اسلامی کار، باعث می شود که کارگر به مساله کار و بهره وری و افزایش تولید فکر کند، نه این که روز شماری کند که پس از پایان قرارداد و عدم قرارداد برای تامین امرار معاش خانواده ،شرمنده زن و فرزندان خود شود.

 

مسئله پیش آمده، نشان می‌دهد که مشکلات جدی در پتروشیمی ایلام وجود دارد که نیازمند توجه و رسیدگی سریع از سوی مسئولان است.

 

برای جلوگیری از اخراج نیروهای شرکتی و افزایش رضایت شغلی، باید اشتغال پایدار ایجاد کرده ،به نظرات کارکنان گوش داده شود و شرایط کاری آنان ‌نیز بهبود یابد.

 

مدیران و معاونت توسعه انسانی مجتمع پتروشیمی ایلام در شرایط خاص کنونی در عین رعایت موازین قانونی میبایست با مدار و انعطاف بیشتری با کارگران و کارکنان خود مواجه شوند، تا شاهد شکل گیری این دست از مسائل ناگوار که منجر به از دست رفتن جان پدر جوان یک خانواده ایلامی است، نشوند.

 

مسئولان هلدینگ خلیج فارس باید بدانند هم مردم شهرستان چوار و هم طبیعت بکر آن، در معرض شدیدترین آسیب های زیست محیطی است، که میتواند آثار مخربی بر سلامت و بهداشت ساکنین منطقه وارد آورد ،که در حال حاضر نیز مطابق آمار ،شاهد افزایش چشمگیر بیمارهای کشنده ای همچون سرطان در بین اهالی این شهرستان و حتی شهر ایلام هستیم، پس می‌طلبد در راستای جبران این آسیب ها، هر چه بیشتر مراقب شهروندان چواری باشند.

 

در نهایت، باید شرایط کاری و اجتماعی را بهبود داد و بسترهای مناسب برای رشد و توسعه کارکنان را فراهم کرد نه زمینه را برای خودکشی و خشونت در آنها مهیا کرد.

همچنین بخوانید :

http://Ilamiyan.ir/سندروم-بی-تفاوتی-مسئولان-و-سریال-دنبال