تصور بی آب هم سخت است؛ مدیریت پای کار و عملکرد جهادی، درمان بحران های ناگوار

همواره بشر اثبات نموده که قدر داشته هایش را نمی داند و آن را به آسانی هدر می دهد و هر گاه در بحرانی خودخواسته یا ناخواسته قرار می گیرد آن وقت است که کاسه چه کنم؟! چه کنم؟! در دست می گیرد.

 

✍️محمدتقی رشیدی-مدیر روابط عمومی و آموزش همگانی شرکت آب و فاضلاب استان ایلام

ممکن است فکر کردن به بعضی چیزهایی که وجود دارند سخت نباشد. اما قطعا با فکر کردن به نبودشان مغز آدمی سوت می کشد. یکی از آن چیزهای مهم که نمی شود به نبودنش فکر کرد، آب است. فکر کنید در یک روز گرم تابستانی حتی چند قطره آب برای خوردن پیدا نشود…

آب، طلای بی رنگی است که در دنیای واقعی قیمت چندانی ندارد اما اگر همین مایه حیات، چند ساعتی قطع گردد، آه از نهاد همه بیرون زده خواهد شد و هر کس، دیگری را مقصر بی آبی قلمداد خواهد نمود.. از مدیریت ناکارآمد سخن ها به میان خواهد آمد و هیچکس نیست که قبول کند و خود را در این بحران مقصر بداند.

نیک می دانیم که فرایند به کارگیری مؤثر و کارآمد منابع مادی و انسانی در برنامه ریزی، سازماندهی، بسیج منابع و امکانات و هدایت و کنترل آن ها برای دستیابی به اهداف سازمانی را کارآمدی تعریف نموده اند و کارآمدی به مفهوم میزان موفّقیت در تحقق هدف ها و یا انجام ماموریت است .

قطعاً مدیریت حوادث و بحران ها و به حداقل رسانیدن پیامدهای آن، کار بزرگی محسوب می شود و کارهای بزرگ در هر جامعه ای، نتیجه همت های والا و عالی و به تعبیر مقام معظم رهبری همت جهادی افراد در جامعه خواهد بود؛ «با حرکت عادی نمی شود پیش رفت؛ باحرکت عادی و احیاناً خواب آلوده و بی حساسیت نمی شود کارهای بزرگ را انجام داد؛ یک همت جهادی لازم است، تحرک جهادی و مدیریت جهادی برای این کارها لازم است.»

اینها مقدمه ای بود تا به اصل موضوع بپردازم و اما اصل موضوع چیست؟

ایستگاه پمپاژ شماره ۴ سد ایلام در نخستین ساعات بامداد روز شنبه مورخ ۹/۲/۱۴۰۲ دچار آتش‌سوزی گردید و تابلوهای برق ایستگاه که قلب تپنده ایستگاه هستند بکلی از مدار خارج، بطوریکه کارشناسان اینگونه اظهار نظر نمودند که آب شهر ایلام حداقل برای ۵ روز قطع خواهد بود!!

همواره بشر اثبات نموده که قدر داشته هایش را نمی داند و آن را به آسانی هدر می دهد و هر گاه در بحرانی خودخواسته یا ناخواسته قرار می گیرد آن وقت است که کاسه چه کنم؟! چه کنم؟! در دست می گیرد.

اما این بار نه تنها کاسه چه کنم؟! چه کنم؟! در دستانمان نبود بلکه بطور محسوسی با گذشته نیز فرق داشت؛ وقتی مدیریت جهادی باشد و با برنامه؛ وقتی همه مجموعه یک شرکت تا مجموعه استان پای کار بیایند؛ وقتی همه از جان، مایه بگذارند؛ نتیجه اش می شود همین که نه تنها آب شهر ایلام ۵ روز قطع نشد بلکه با تلاش تمام همکاران شاغل در آبفای استان و همدلی و همکاری سایر ارگانها و دستگاه های اداری همچون شرکت توزیع برق استان، آتش نشانی ایلام و سایر نهادها، توانستیم این بحران را با حداقل نارضایتی ها پشت سر بگذاریم.

مدیریت جهادی یعنی اینکه ایستگاه پمپاژ شماره ۴ مهمترین منبع آبرسانی به شهر ایلام که آب بیش از ۷۰ درصد آب شهر را تامین می نمایند در کمتر از ۷ ساعت تعمیر و به مدار بهره‌برداری بازگردد؛ حضور استاندار ایلام به عنوان مدیریت ارشد استان در اولین ساعات این اتفاق در محل حادثه باعث دلگرمی مجموعه آبفای استان گردید و دکتر بهرام نیا بسان یکسال گذشته، بارها اثبات نموده که استاندار پشت میز نشین نبوده و پای کار است؛ بطوریکه با بازدیدهای شبانه روزی خود، بهترین استراتژی مدیریتی را انتخاب نموده چراکه کار ، مرد میدان می خواهد و در میدان عمل، کارها میسر خواهند شد . .

همچنین همکاری اصحاب رسانه به ویژه صدا و سیمای مرکز ایلام و از همه مهمتر، همدلی و سعه صدر مردم شهر ایلام که به تلاش های شبانه روزی مجموعه آبفای استان واقف هستند، باعث گردید کارکنان شرکت آبفا بیش از پیش با اقدامات جهادی، ایستگاه مذکور را تعمیر و دوباره راه اندازی نموده و کمتر از ۷ ساعت با تعمیرات اساسی، وارد مدار بهره‌برداری قرار دهند به گونه ای که کمترین تنش و بی آبی در شهر ایلام احساس نگردد.

همچنین برای مدیریت این شرایط، ضمن فعال کردن آبرسانی سیار در مناطق مختلف شهر، تانکرهای آبرسانی سیار به صورت مستمر عملیات تامین آب مخازن آب را بر عهده داشته به طوری که پیامدهای این حوادث به حداقل ممکن رسید و مشکل خاصی به وجود نیامد.

باید اذعان نمود نمونه اینگونه فعالیت های جهادی در مجموعه آبفای استان کم نیست چراکه در سال گذشته و در اجرای ۲۰ روزه پروژه هفت ماهه خط انتقال فاضلاب در اربعین ۱۴۰۱ که در عمق ۷ متر باید اجرا می گردید، شاهد عملکرد جهادی کل مجموعه بودیم.

لازم به ذکر است ایستگاه های پمپاژ سد ایلام و چشمه گل گل بیش از ۲۵ سال قدمت دارند و نیازمند بروز رسانی و بازسازی هستند ضمن اینکه در یک سال گذشته و در دوران مدیریت جدید اکثر ایستگاه های پمپاژ شهرهای استان بروزرسانی شده اند که نمونه بارز آن بازسازی و بروزرسانی ایستگاه پمپاژ شهر دهلران بود که با کمترین هزینه میزان ۱۰۰ لیتر در ثانیه به ظرفیت پمپاژ این شهر اضافه شد.

پیش‌بینی‌های لازم برای تعمیر و سرویس‌ایستگاه‌های پمپاژ و الکتروپمپ‌ها در سراسر استان صورت گرفته و در همین راستا برنامه مدونی برای بروزرسانی، تعمیرات و تغییر الکتروپمپ ها در سطح استان داریم که با نگاه ویژه دولت خدمتگزار و پیگیری نمایندگان محترم مردم در مجلس شورای اسلامی و در صورت تامین اعتبار به موقع نسبت به تعویض آن ها در کوتاه ترین زمان ممکن اقدام خواهد شد.

و اما ذکر این نکته خالی از لطف نیست ؛

نه بخاطر اینکه بخواهم عملکرد همکارانم را تبلیغ نمایم، بلکه طی تجربه ۳۰ ساله ای که در شرکت آب و فاضلاب دارم، تا کنون بحران های زیادی را تجربه کرده و شاهد بوده ام اما طی یکسال گذشته، دو موضوع، بسیار با اهمیت بود؛ یکی خشکسالی و کاهش ارتفاع معنادار سطح آب سد ایلام بطوریکه در اثر خشکسالی، بیش از ۸۰ درصد ظرفیت آن، کاهش یافت که با مدیریت جهادی و تلاش شبانه روزی و با ایجاد یک ایستگاه در پایاب سد ایلام از هدر رفت آب سد که نشتی مجاز محسوب می شود، به چرخه تولید بازگردانده شد و در کمتر از ۲ ماه این پروژه اجرا و از قطعی و بحران بی آبی در تابستان گذشته جلوگیری بعمل آمد و دومین بحران، همین اتفاق اخیر (آتش‌سوزی ایستگاه پمپاژ شماره ۴ سد ایلام ) که در تاریخ ۳۰ سال گذشته بی نظیر بود که الحمدالله با درایت تمام و در نتیجه تلاش، پیگیری و مدیریت صحیح و جهادی، مشکلی برای مردم به وجود نیامد.