بازتاب نظرسنجی «آموزش حضوری یا مجازی؟» در ایلامیان

✍️مریم چراغیان _ خبرنگار ایلامیان  پیرو صحبت های معاون وزارت آموزش و پرورش مبنی بر اینکه بر اساس آمار، ۷۵ درصد والدین با بازگشایی مدارس به صورت حضوری موافق هستند و تنها ۲۵ درصد اعلام نارضایتی کرده‌اند و باید با آموزش‌های لازم از دغدغه خاطر آنها در بازگشایی مدارس بکاهیم نظرسنجی شنبه شب گذشته در […]

✍️مریم چراغیان _ خبرنگار ایلامیان 

پیرو صحبت های معاون وزارت آموزش و پرورش مبنی بر اینکه بر اساس آمار، ۷۵ درصد والدین با بازگشایی مدارس به صورت حضوری موافق هستند و تنها ۲۵ درصد اعلام نارضایتی کرده‌اند و باید با آموزش‌های لازم از دغدغه خاطر آنها در بازگشایی مدارس بکاهیم نظرسنجی شنبه شب گذشته در کانال ایلامیان درج شد.

 

حدود ۸۷۰۰ نفر در این نظرسنجی شرکت کردند که، علیرغم نظرسنجی های سابق این کانال و رسانه های دیگر، نتیجه عجیبی به چشم می‌خورد مبنی بر رضایت ۴۰ درصدی کاربران، به بازگشایی مدارس به صورت حضوری، که دلیلی بر نگارش مطلب پیش رو شد.

https://t.me/ilamiyaan/44758

گزارش خبرنگار ما در این خصوص پیش روی شماست:

عاطفه غفاریان شاغل است و پسری ۱۰ ساله دارد، او می گوید : از زمان شیوع کرونا به عینه اُفت تحصیلی فرزندم را شاهدم ، او علیرغم اصرار من، هیچ تلاشی برای مرور جدول ضرب ندارد، او می گوید دلیلی ندارد خودم را خسته کنم وقتی گوشی م، ماشین حساب دارد و جواب همه سوالاتم در اینترنت به راحتی پیدا می شود.

 

این مادر شاغل می گوید : وابستگی وحشتناک فرزندم به گوشی، حتی با وجود تعطیلات مدارس تمام آرامش و روان مرا درگیر کرده، اگر شرایط ادامه پیدا کند، درگیری های ذهنیم، مرا به دکتر اعصاب روانه خواهد کرد.

 

الهام حیدری، دیگر مادر ایلامی دو فرزندش امسال کلاس اول هستند، او می‌گوید، دخترانش نهایتا بتواند وجود ماسک را یکساعت تحمل کنند و بدون شک ضدعفونی کردن دستشویی و دست را هم هرگز نمی توانند رعایت کنند.

 

او میگوید: هم از طرفی نگران سلامتی فرزندانم هستم و از طرف دیگر بواسطه ی شاغل بودنم، وقت و حوصله سر و کله زدن با بچه ها را ندارم.

 

زیبا نیز می گوید: همسرم روی آموزش به فرزندم بسیار حساس است، او برای یادگیری مطالب گاها دست به کتک می شود، این رفتارها متاسفانه دلیل فاصله گرفتن فرزندم از درس و مدرسه شده است.

 

وی معتقد است: همزمان دو فرزند دانش آموز دارم، اگر بخواهم وقتم را برای آموزش هر دو بگذارم،باید از تمام انرژی و وقتم مایه بگذارم، او می گوید:آموزش مجازی موجب درک زحمات معلمان توسط والدین دانش آموزان شده است.

 

در عین حال کارشناسان تعلیم و تربیت هشدار داده اند ، ایجاد وقفه در روند آموزشی دانش‌آموزان می‌تواند در آینده نظام آموزش‌وپرورش کشور مشکل‌ساز شود و البته موضوع مهم کارشناسان آموزشی، سلامت جسم و روان دانش‌آموزان است چرا که زندگی‌ دانش‌آموزان با ورود کرونا به چهاردیواری خانه‌ها محدود شده و آنها با جامعه و همسن و سالانشان، بیگانه شدند.

 

خانه‌نشینی دانش‌آموزان آنقدر طولانی بوده که حالا همان دانش‌آموز فراری از درس و مدرسه هم بدش نمی‌آید که دوباره راهی کلاس درس شود و پشت میز و نیمکت بنشیند.

 

رحیمی دبیر ریاضی است و در این زمینه می گوید : برای ما معلمان، آموزش حضوری بسیار مهم است، آموزش مجازی برای معلمان و دانش‌آموزان کارآیی لازم را ندارد و ما نتوانستیم اهداف آموزش را در این شیوه تدریس محقق کنیم.

 

او معتقد است: زحمت معلمان در آموزش مجازی چند برابر شده، اما نتیجه دلخواه را به‌دست نیاوردیم، وقتی به مدرسه می‌رفتیم با دانش‌آموز چهره به چهره در ارتباط بودیم اما حالا از روی صفحه مانیتور با چند اسم مواجه می‌شویم و به نظرم مهمترین موضوع برای ما معلمان افت تحصیلی دانش‌آموزان است که حالا همه را به فکر بازگشایی مدارس انداخته است.

 

سیفی مدیر یکی از مدارس متوسطه ایلام است و در این زمینه معتقد است: بسته بودن درهای مدارس برای دومین سال تحصیلی موجب شکاف، اُفت تحصیلی و ترک تحصیل دانش‌آموزان می شود.

 

او می گوید: علاوه بر این دانش‌آموزان دچار مشکلات عاطفی و اجتماعی شده‌ بطوریکه بسیاری از انها پرخاشگر و بی‌حوصله شدند.

 

به گفته‌وی، از طرف دیگر خانواده‌ها از حضور دانش‌آموزان در خانه کلافه‌اند و بحث و درگیری بین دانش‌آموز و والدین هم بیشتر از قبل شده است.

 

در کنار این مسایل هزینه بالای اینترنت و استفاده چند دانش‌آموز از یک گوشی در خانواده های پرجمعیت و حتی چند خانواده از یک گوشی، بیکاری والدین به دلیل کرونا که فشار مالی آنها را از گذشته بیشتر کرده مشکلات مذکور را مضاعف می کند.

 

علاوه بر این خانواده هایی را در نظر بگیرید که بی سواد بوده و در طول یکسال و نیم تحصیلی مجازی، هیچ کمکی به فرزندان دانش آموز خود نکردند و از این وضعیت بسیار ناراحت هستند.

 

این در حالی است که در طول دو سه ماه گذشته، صحبت های ضد و نقیضی از مسئولین در این خصوص شنیده می شود، بازگشایی مدارس از مهرماه یا آبان ماه، بازگشایی بعد نوروز و یا بازگشایی از دهه فجر همگی وعده هایی هستند که این روزها مسوولان مرتبط با اموزش و پرورش اعلام‌می کنند.

 

بر اساس آنچه از مسوولان در رسانه ها مشاهده می شود، درصد بالایی از معلمان واکسینه شده اند. آگاهی خانواده ها و آموزش فرزندان و رعایت تعداد حداقلی دانش آموزان در کلاس درس توسط مسئولین مدرسه و کنترل سرویس های بهداشتی و مراکز پرخطر در مدرسه، می تواند مدرسه را به محیط امنی برای دانش آموزان تبدیل کند.

 

لازم به ذکر است از مدارس ۲۰۷ کشور خارجی دنیا ۱۰۷ مدرسه حضوری بوده و تنها ۳۰ کشور بصورت مجازی آموزش ها را دنبال می کنند.

 

پیش‌شرط ضروری برای بازگشایی مدارس، واکسینه شدن تمامی معلمان و کادر آموزشی است و برخی از کشورها کل معلمان و کادر مدرسه را واکسینه کردند و اجازه بازگشایی را داده‌اند و در برخی از کشورهای دنیا کادر آموزشی جزو اولویت‌های اول دریافت واکسن بوده‌اند.

 

در ایران هم عمده معلمان تا کنون واکسینه شده‌ و حالا وزارت آموزش و پرورش باید با اطمینان اعلام کند که با توجه به واکسینه شدن معلمان می‌تواند درهای مدارس را باز کند.

 

سال گذشته آموزش و پرورش اعلام کرد که مدارس زیر ۵۰ یا ۱۰۰ دانش‌آموز می‌توانند با رعایت پروتکل‌ها باز باشند اما مدیران، معلمان و خانواده‌ها از این موضوع استقبال نکردند و می‌گفتند چون مدارس تهران بسته است ما هم آموزش مجازی می‌دهیم.

 

بی شک ما تصمیم گیرنده نیستیم و این گزارش اظهارات چند نفر از شهروندان ایلامی بود.

 

اما سخن این است چنانچه به دلیل وجود کرونا دلتا و ترس از ابتلا و گسترش این بیماری، قرار است آموزش مجازی حتی برای دو یا سه ماه ادامه پیدا کند،لااقل کیفیت آموزش انقدر بالا رود که دغدغه های والدین کمتر شود، زیرا والدین برای آینده ی فرزندانشان برنامه ریزی کرده اند و نمی خواهند سواد و دانش آنها برای ورود به مقاطع بالاتر و حتی دانشگاه، نزول پیدا کرده و فرزندانشان متضرر شوند.

 

امید است واکسیناسیون معلمان، کادر آموزش و دانش آموزان و همه ی مردم ایران تسریع یافته و روزی بدون دغدغه، ما نیز شاهد بازگشایی بدون استرس مدارس باشیم.

 

به امید آن روز