اتاق تاریک
فیلمی تلخ که از همان ابتدا سردرگمی و کم عمق بودن فیلمنامه اش بخوبی خود را نشان می دهد . فیلمی که پرداخت شخصیتها در آن بخوبی صورت نگرفته و بعد از پایان فیلم روابط شخصیتها و علل این روابط برای مخاطب روشن نمی شود. بگونه ای که بعد ازپایان فیلم حتی علت ازدواج فرهاد( […]
فیلمی تلخ که از همان ابتدا سردرگمی و کم عمق بودن فیلمنامه اش بخوبی خود را نشان می دهد .
فیلمی که پرداخت شخصیتها در آن بخوبی صورت نگرفته و بعد از پایان فیلم روابط شخصیتها و علل این روابط برای مخاطب روشن نمی شود. بگونه ای که بعد ازپایان فیلم حتی علت ازدواج فرهاد( با بازی ساعد سهیلی) با زنش هاله( با بازی ساره بیات) که چندین سال از خودش بزرگتر است مشخص نمی شود.
فیلمبرداری و نور پردازی خوب صورت گرفته و کادرها در بعضی از پلانها زیبا و دلنشین است.
شخصیتهای فیلم همگی منفی هستند از فرهاد( پدرخانواده) گرفته که کارش قاچاق داروست تا هاله که به فرزندش می آموزد که واقعیتها را نگوید(رفتن پیش پزشک) از همسایه هایی که روابط نامشروع با یکدیگر دارند تا پزشکی که بدون مجوز کارش را انجام می دهد…
درفیلم حجازی ، فقط نقاط منفی جامعه دیده میشود: از قاچاق دارو گرفته تا زنانی که بچه هایی برای اخاذی به همراه دارند،افغانهایی که همیشه انگی به آنها زده میشود و پدر ومادری که در فکر رفتن به امریکا از طریق لاتاری هستند.. از مهدکودکی که در آن سی دی فیلم هایی مستهجن پیدا می شودتا نوجوانی که در تبلت خود فیلمهای آنچنانی دارد و حتی نگهبانانی که همچون کودکان،مریض و از زیر کار درروند.
شروع فیلم با صحنه گم شدن پسر بچه آغاز میشود… با بازیهایی غیر قابل باور. ساره بیات با بازی درخشانش در فیلم جدایی نادر از سیمین اصغر فرهادی بهتر از هر کسی باید بداند با داد وهوار و جیغ زدن ارتباطی با مخاطب پیدا نمی کند بازیها زیر پوستی نیست و حسها در بعضی صحنه ها چنان از حد خارج می شود که قابل تحمل نیست البته فیلمنامه ضیف هم در این راستا بی تاثیر نبوده است.
فیلمنامه بحدی دم دستی نوشته شده که مدام شاهد به هم پریدن و درگیریهای بی منطق آدمهای فیلم بخصوص فرهاد و هاله به همدیگر هستیم.
داستان فیلم در مورد کودک آزاری است و می تواند در جای خود موضوع قابل تاملی باشد اما وقتی روابط آدمها بدون هیچگونه علت و منطق خاصی در کنار هم چیده میشود و بازگشایی چنان سطحی و دم دستی است که در جاهایی احساس میشود به شعور مخاطب توهین شده است دیگر موضوع هم حتی اگر چالش برانگیز و قابل تامل باشد نیز اثر خود را از دست می دهد. اگر بچه ای در ابتدای فیلم یادش نمی آید چگونه و در کجا و چه اتفاقی برایش پیش آمده در پایان فیلم چگونه بخاطرش می آید و آنرا بازگو می کند(صد رحمت به فیلمهای هندی که چوبی ،چیزی به سرشان میخورد و نقاطی از مغز روشن میشود و اطلاعاتی یادشان می آید).
سلام وعرض ادب خدمت اقای اسلامی , تشکراز نقدوبررسی شما, من بعنوان یک بیننده , هنگام کردی حرف زدن فرهاد بسیارمتعجب شدم وباخودم فکرکردم که حتما این انتخاب قومی علت خاصی داره ومنتظربودم که به یک نقطه عطفی در فیلم هرچند درحاشیه وغیرمستقیم درخصوص کرد وخصوصا”ایلاااام”برسم …که درنهایت پایانی تلخ ودیالوگی ضعیف وکارشناسی نشده فیلم رابه اتمام رساندو مارو میخکوب اهانتی کردکه هیچ نیازی به بیان مستقیم ان وبیان قومی خاص نداشت…من فقط کنجاوم بدانم حجازی به چه مقصودی ایلام رادراین فیلم عنوان کرد؟؟چرا؟؟
ماایرانی هستیم , فیلمی که درتهران ساخته میشه خاص همه ی ماست ودربیان مشکلات ومعضلات نام بردن ازقومی خاص هیچ ضرورتی نداره وباید این اهانتهاکه برای بارچهارم داره درفیلمهااتفاق میفته قطع بشن وهمه شما دراین زمینه مسوولید وبیان شیواو رسایتان این رابه ان کارگردانهای بی ملاحظه بفهمانید, که یک پیرزن جنگزده!!! بافرهنگی بسیارضعیف نمادمردم ایلام نیست , ومادختران فراری معضل شهرمون نیست….خودکشی فقط درایلام شکل نگرفته …..وحالاهم که به شکل دیگری به فرهنگ وادب واخلاقمان حمله کردند, لطفا ساکت نمانید